Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід | RSSНеділя, 17.12.2017, 14:57

НМЛ основ здоров'я, безпеки життєдіяльності та охорони праці

Категорії розділу
СТАТИСТИКА
Форма входу
Пошук
Головна » 2017 » Серпень » 22 » Науково-методичний супровід викладання навчального предмета "Основи здоров'я" та впровадження превентивних проектів у 2017-2018 н.р.
11:27
Науково-методичний супровід викладання навчального предмета "Основи здоров'я" та впровадження превентивних проектів у 2017-2018 н.р.

Науково-методичний супровід викладання навчального предмета «Основи здоров’я» та впровадження превентивних проектів у 2017-2018 навчальному році

 

Школа має стати противагою суспільству, яке молиться на технології та проповідує суцільне споживання. Її завдання допомогти дітям усвідомити сенс життя. Школа має стати адвокатом дітей за всього розмаїття і складності їхніх характерів. Педагогіка покликана вказувати дітям шляхи, ставши на які, вони навчаться бути відповідальними, розвинуть у собі самостійність і незалежність.

Ми всі хочемо, щоб наші діти уміли любити, творити, бути добрими. Ми хочемо, щоб у них вистачало мужності розв’язувати проблеми, які стоять перед нашою планетою, і щоб вони відчували свою належність не лише до власного народу, а й до багатомільярдного населення усієї нашої Землі.

Клаус В. ФОПЕЛЬ

 

У більшості країн, передусім розвинених, модернізація системи освіти відбувається одночасно за двома напрямами. Перший умовно можна назвати інформатизацією, другий – гуманізацією освіти.

  • вагоме значення нині надається процесам інформатизації. Держава багато робить для реалізації окресленого вище напряму, хоча справа ця складна і недешева. Проте поряд із численними вигодами – необмеженим доступом до інформації, інтенсифікацією процесу навчання, можливістю дистанційної освіти – робота з комп’ютером забирає час, відведений для живого спілкування вчителя з дітьми та дітей між собою. Крім того, Інтернет не має цензури, і учні отримують доступ до будь-якої інформації, у тому числі і тієї, яка може зашкодити морально незрілій особистості.

Саме тому паралельно з інформатизацією в освіті запроваджуються педагогічні технології розвитку соціально-психологічних компетентностей (життєвих навичок) учнів. Їх мета поліпшення соціальної адаптації дітей та підвищення їхньої стійкості в сучасному світі.

Це завдання є особливо актуальним для України, адже значна кількість родин із дітьми, які мешкали на тимчасово окупованих територіях, стала внутрішніми переселенцями

В Україні освіта на засадах життєвих навичок запроваджується переважним чином через предмет «Основи здоров'я» та здоров'язбережувальні превентивні проекти і програми, серед яких, зокрема, такі:

  • навчальна програма курсу «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю і наркотиків (ХОУП)» (1-4 класи);
  • програма навчального курсу для загальноосвітніх навчальних закладів «Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ/СНІДу» («Захисти себе від ВІЛ») (10-11 класи);
  • інтегрований превентивний проект «FAIR PLAY - Чесна гра» (5-11 класи);
  • превентивний проект «Маршрут безпеки» (The Join-in-Circuit) (9-11 класи).

Починаючи з 2017-2018 навчального року, до вказаного вище переліку додається проект «Вчимося жити разом», який буде впроваджуватися в закладах освіти всіх регіонів України серед учнівської молоді з 1 по 11 клас через предмет «Основи здоров’я» та виховні години.

Слід підкреслити, що предмет «Основи здоров’я» та здоров’язбережувальні превентивні проекти і програми мають на меті навчання дітей і підлітків життєвих навичок (психосоціальних компетентностей), які сприяють соціальній злагодженості, полегшенню адаптації до нових життєвих обставин, відновленню психологічної рівноваги, розбудові здорових стосунків тощо. Прикладом таких життєвих навичок є позитивна самооцінка, ефективне спілкування, співчуття, попередження та розв’язування конфліктів, протистояння негативним соціальним впливам, самоконтроль, керування стресами, мотивації успіху, аналіз проблем і прийняття виважених рішень, критичне і творче мислення, активна громадська позиція тощо.

Зазначимо, що на формування саме цих компетентностей спрямовано зміст освіти проекту «Нова Українська Школа».

Як показали моніторингові дослідження, завдяки викладанню предмета та впровадженню здоров’язбережувальних превентивних проектів і програм можна досягнути позитивних результатів, а саме є можливість:

  • подарувати учням особливий час і місце в школі. Так, запрошуючи дітей сісти в коло і обмінятися думками, ми наслідуємо давні традиції, що існують у багатьох культурах світу — організовувати своєрідне коло, де кожен має змогу висловитися з приводу будь-якої події чи проблеми і вислухати думки інших;
  • допомогти дітям відчути єднання з групою, оскільки багатьом із них важко зосередитися на навчанні, якщо вони почуваються самотніми;
  • дати дітям «точку опори», допомагаючи усвідомити цінності й пріоритети, наставляючи їх на правильний шлях, ми вчимо їх уникати невиправданих ризиків і створених ними самими проблем;
  • навчити дітей приймати рішення і діяти з позицій здорового глузду, розвиваючи в учнів навички критичного мислення, ми вчимо їх усебічно аналізувати си­туації, зважувати альтернативи, робити вибір і брати на себе відповідальність за його наслідки;
  • навчити дітей протистояти соціальному тиску, тренуючи навички відмови, ми вчимо їх протидіяти маніпуляціям, підвищуємо їхню стійкість до пропозицій, які можуть спричинити проблеми;
  • навчити дітей долати стреси, говорячи про те, що в умовах інтенсивного навчального процесу важливо уміти розподіляти час, відпочивати і розслаблятися душею і тілом;
  • показати дітям, як можна жити у світі без насилля, навчаючи учнів спілкуватися і розуміти одне одного, ми допомагаємо їм набути досвіду мирного розв'язання конфліктів і пошуку компромісів. Ми здатні пробудити в дітей інтерес до того, що відчувають і як думають інші люди, розвинути у них толерантність і співчуття;
  • вселити у дітей надію. Розвиваючи в них навички самооцінки, ми найбільше допомагаємо дітям, які змушені дорослішати у складних життєвих обставинах. Переконуючи, що їхня доля в їхніх руках, ми захищаємо дітей від негативного впливу оточення, яке, можливо, щодня нагадує про відсутність життєвих перспектив.

Усі ці завдання можуть здаватися надто складними для школи, яку дехто сприймає лише як місце, де учні здобувають знання. Однак сучасний випускник має бути не лише освіченою, а й добре вихованою, гармонійно розвиненою та стійкою особистістю, яка знає, чого хоче в житті і як цього досягти. І починати треба реалізовувати ці завдання треба з перших днів навчання дитини у школі, зокрема через предмет «Основи здоров’я», програму якого побудовано за концентричним принципом. У кожному класі зміст і обсяг пропонованої учням інформації, організація її засвоєння змінюються відповідно до зростаючих пізнавальних і психологічних особливостей учнів. За умови дотримання державних вимог до результатів навчання послідовність і кількість годин на ці складові у підручниках і календарних планах можуть змінюватися відповідно до авторського викладу, робочого плану школи, необхідності своєчасного реагування на конкретні умови, в яких відбувається навчально-виховний процес (наближення епідемій, стихійне лихо, інфекційні хвороби тощо).

Нагадуємо, що у 2017-2018 навчальному році вивчення предмета «Основи здоров’я» буде здійснюватися з 1 по 9 клас по 1 годині на тиждень згідно з Типовими навчальними планами, затвердженими наказом МОН України від 10.06.2011 р. № 572 та від 03.04.2012 р. № 409 (зі змінами від 29.05.2014 р. № 664).

У спеціалізованих школах із поглибленим вивченням іноземних мов на вивчення предмета «Основи здоров’я» у 5-7 класах передбачено 1 годину на тиждень, 8-9 класах – 0,5 години на тиждень.

Навчання у ЗНЗ здійснюється за такими програмами (http://old.mon.gov.ua):

  • 1-4 класи – Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи.- К.: «Початкова школа», 2011 р. (автори: Бойченко Т. Є., Воронцова Т.В., Гнатюк О.В., Гозак С.В., Москаленко О. Л., Савченко В.А.).

• 5-9 класи – Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Основи здоров’я. 5-9 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 р. (автори: Бойченко Т.Є. та ін.).

• Програми для навчання дітей з обмеженими можливостями здоров’я в умовах спеціальних навчальних закладів (спеціальних класів у ЗНЗ), інклюзивного навчання за індивідуальною формою у ЗНЗ (http://doshkilla.blogspot.com/2013/06/blog-post_5.html).

• 1-4 класи - Програми для 2–4 класів загальноосвітніх навчальних закладів інтенсивної педагогічної корекції (для дітей із затримкою психічного розвитку) //Лист Міністерства освіти і науки України від 16.05.2006 р. № 1/11-1986. – К.: Видавництво «Неопалима купина», 2006 р.;

• 5-9 класи - Програми та рекомендації до розподілу програмного матеріалу загальноосвітніх навчальних закладів для 5-9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів інтенсивної педагогічної корекції. Основи здоров’я // Лист Міністерства освіти і науки України від 08.09.2009 р. № 1/11-7407.

Особливістю викладання предмета в початковій школі та впровадження здоров’язбережувальних превентивних проектів і програм є їхня практична спрямованість. З цією метою пропонується розширення діапазону організаційних форм, методів навчання, способів навчальної взаємодії, з огляду на формування способу дій, що передбачає залучення учнів до практичної діяльності. Пріоритет належить засвоєнню навчального матеріалу в процесі екскурсій, квестів, організації і проведення конкурсів, зустрічей, практикумів.

Серед методів навчання мають домінувати інтерактивні, методи навчання в русі тощо. Діапазон навчальної взаємодії школярів має розширюватися поступово: у 1-2 класах - це переважно робота в парах і в малих групах (3 учні), у 3-4 класах – групова, командна робота.

На уроках учитель також може організувати бесіди, дискусії за змістом мультфільмів, читання літературних текстів, публікацій у дитячій періодиці, ситуацій, що висвітлюють у новинах, тощо, а також колективні творчі справи, навчальні проекти, зустрічі з фахівцями державних установ, екскурсії тощо.

Водночас з метою формування і перевірки предметних компетентностей учитель має брати за основу систему інтегрованих завдань, спрямованих на застосування учнями способів навчально-пізнавальної діяльності, знань, умінь і навичок для розв’язання певних задач у змодельованих життєвих ситуаціях. На відміну від тестової форми, у такому форматі організації роботи учень матиме змогу здійснювати різноманітні мисленнєві операції, розкривати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати, зіставляти пропоновану ситуацію і робити висновок, а не механічно обирати один із варіантів відповіді.

Результатом навчання в основній школі має бути розвиток здоров’язбережувальних компетенцій учнів, а саме: збільшення обсягу знань щодо збереження життя та зміцнення здоров’я; поглиблення навичок та умінь (зокрема прийняття рішень, розв’язання проблем, творчого та критичного мислення, спілкування, самооцінки та почуття гідності, протистояння негативному психологічному впливові, подолання емоцій і стресу, а також розвиток співчуття і відчуття себе як громадянина); усвідомлення учнями необхідності відповідати за своє життя і здоров’я.

При плануванні вивчення основ здоров’я учнями 5-9 класів учителю необхідно керуватися насамперед принципами наступності, перспективності, активності й емоційності.

Ефективність навчання залежить від багатьох факторів, провідним із яких є якісна підготовка вчителів. Для досягнення максимальної ефективності вчителю необхідно ознайомитися із сучасною концепцією здоров’я, безпеки і розвитку, принципами навчання на засадах розвитку життєвих навичок; оволодіти сучасними педагогічними методиками, передусім інтерактивними (тренінговими) формами групової роботи; користуватися якісними навчально-методичні матеріалами і перевіреними джерелами додаткової інформації; бути відданим справі навчання дітей здоров’ю, розуміти і визнавати актуальні потреби, інтереси і вікові можливості учнів; знати, як забезпечити підтримку батьків і колег.

Засоби реалізації змісту предмета «Основи здоров’я» спрямовують діяльність учня на розвиток його активності у засвоєнні істин здорового способу життя на розвиток продуктивного і творчого мислення. З цією метою доцільно використовувати у навчально-виховному процесі завдання, що різняться за характером пізнавальної діяльності учнів (рецептивні, репродуктивні, творчі) та ураховують навчальні і розвивальні цілі (на усвідомлення навчального матеріалу, застосування знань та умінь за зразком, творче використання набутих знань, формування емоційно-ціннісного ставлення).

Постійної уваги учителя заслуговує співпраця з батьками, дорослими членами сім’ї. Слід звернути увагу учнів і батьків на співпрацю при виконанні завдань, спрямованих на моделювання здоров’язбережувальних компетенцій дітей. Програмою передбачена обов’язкова участь дорослих у виконанні таких завдань (позначені у програмі *).

Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів має відбуватися постійно, на усіх етапах розвитку здоров’язбережувальних компетентностей. Особливістю оцінювання здоров’язбережувальної діяльності дитини є відзначення як позитивного навіть мінімального досягнення в школі, удома, у громаді, для чого необхідна тісна співпраця вчителя з батьківською громадою. Партнерство школи і батьківської громади щодо здоров’язбереження дітей уможливлює:

участь батьків у навчанні і вихованні дітей в умовах школи;

спільну відповідальність за навчально-виховний процес;

підвищення рівня здоров’язбережувальної компетентності членів сім’ї;

участь батьківської громади у прийнятті рішень щодо здоров’я дітей, підвищення значимості громади в управлінні життя суспільства;

поліпшення здоров’язбережувального середовища школи.

Слід зауважити, що згідно з наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 02.08.2012 р. № 882 «Про використання навчальної літератури у загальноосвітніх навчальних закладах» в організації навчально-виховного процесу загальноосвітнім навчальним закладам дозволено використовувати лише ті навчальні програми, підручники та навчально-методичні посібники, що мають гриф Міністерства освіти і науки України або схвалені відповідною комісією Науково-методичної ради з питань освіти.

Зміст, структура, методичний апарат підручників для 9 класу підпорядковані загальній меті предмета – формуванню і розвитку здоров'язбережувальної комптентності учнів.

У 2017-2018 навчальному році в навчальному процесі за новою програмою треба використовувати підручники для 9 класу, яким надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти та науки України» (http://www.imzo.gov.ua):

«Основи здоров’я»: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів (автори: Бех І.Д., Воронцова Т.В., Пономаренко В.С., Страшко С.В.);

«Основи здоров’я»: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів (автори: Гущина Н.І., Василенко С.В., Колотій Л.П.);

«Основи здоров’я»: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів (автор Поліщук Н.М.);

«Основи здоров’я»: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів (автори: Бойченко Т.Є., Василашко І.П., Гурська О.К., Польова Н.Б. та інші );

«Основи здоров’я»: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів (автор Тагліна О.В.).

Рекомендуємо за рахунок годин варіативної складової запроваджувати факультативи з формування здорового способу життя та профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу з 1 по 11 клас, забезпечуючи таким чином неперервність і наступність шкільної превентивної освіти.

Для проведення факультативних занять у загальноосвітніх навчальних закладах доцільно користуватися програмами та навчально-методичною літературою, які схвалені Міністерством для використання у загальноосвітніх навчальних закладах, зокрема, це:

  • навчальна програма курсу «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю і наркотиків (ХОУП)» (1-4 класи);
  • програма з розвитку соціальних навичок учнів початкової школи у курсі «Основи здоров’я» «Вчимося жити разом»;
  • програма навчального курсу для загальноосвітніх навчальних закладів «Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ/СНІДу» («Захисти себе від ВІЛ») (10-11 класи);
  • інтегрований превентивний проект «FAIR PLAY - Чесна гра» (5-11 класи);
  • превентивний проект «Маршрут безпеки» (The Join-in-Circuit) (9-11 класи);
  • програма з розвитку соціальних навичок учнів основної та старшої школи у курсі «Основи здоров’я» «Вчимося жити разом».

Більш детальніше зупинимося на проекті «Вчимося жити разом», який буде впроваджуватися з 2017-2018 навчального року в закладах освіти всіх регіонів України, у тому числі і в Кіровоградській області.

Цей проект має на меті навчання дітей і підлітків життєвих навичок (психосоціальних компетентностей), які сприяють соціальній злагодженості, полегшенню адаптації до нових життєвих обставин, відновленню психологічної рівноваги, розбудові здорових стосунків тощо. Прикладом таких життєвих навичок є позитивна самооцінка, ефективне спілкування, співчуття, попередження та розв’язування конфліктів, протистояння негативним соціальним впливам, самоконтроль, керування стресами, мотивації успіху, аналіз проблем і прийняття виважених рішень, критичне і творче мислення, активна громадська позиція тощо.

Зазначимо, що на формування саме цих компетентностей спрямовано зміст освіти проекту «Нова Українська Школа».

У рамках упровадження проекту «Вчимося жити разом», зокрема, передбачено:

- удосконалення навчально-методичних матеріалів для вчителів та учнів;

- розробку і впровадження інноваційних он-лайн курсів для масової підготовки вчителів з методики викладання курсів на засадах компетентнісного підходу;

- підготовку фахівців початкової, основної та старшої школи для обласних інституцій післядипломної педагогічної освіти;

- моніторинг процесу впровадження та оцінку впливу проекту на знання, цінності, ставлення, уміння, поведінку учнів.

Проект «Вчимося жити разом» упроваджується за ініціативи Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні, має повне ресурсне забезпечення http://autta.org.ua/ua/resources/learning-to-live-together/, а також статистично доведену ефективність впливу на знання, ставлення, уміння та поведінкові практики учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Ефективність проекту визначалась шляхом проведення он-лайн опитування за процедурою «До» та «Після». В он-лайн опитуванні взяли участь понад 60 тисяч учнів та 3 тисячі вчителів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів Дніпропетровської, Донецької, Луганської, Запорізької та Харківської областей. Детальніше з результатами оцінки ефективності проекту за 42 індикаторами можна ознайомитися за посиланням: http://autta.org.ua/ua/Advocacy/.

Поширення проекту «Вчимося жити разом» буде здійснюватися шляхом його інтеграції в програми післядипломної підготовки вчителів основ здоров’я та педагогів-тренерів і навчання учнів.

Звертаємо увагу, що з метою підвищення якості та результативності роботи вчителів основ здоров’я і педагогів-тренерів загальноосвітніх навчальних закладів Кіровоградської області на сайті лабораторії основ здоров’я, безпеки життєдіяльності та охорони праці розміщені матеріали з питань організації навчального процесу (http://ozbjop.ucoz.ua/):

  • методичні рекомендації щодо викладання предмета «Основи здоров’я»;
  • критерії оцінювання з предмета та факультативних курсів:
  • вимоги щодо ведення класних журналів (початкова, основна та старша школа);
  • орієнтовні календарно-тематичні планування за новою програмою для 1-9 класів за новою програмою;
  • інструктивно-методичні матеріали щодо впровадження здоров'язбережувальних превентивних проектів та програм: технологічна карта впровадження, навчально-тематичний план, матеріали для проведення тренінгів, принципи та методи навчання, процедури оцінювання знань і умінь учнів (анкетування, творчі звіти, комп’ютерні презентації, проекти, відгуки), звітна документація тощо.

 

Використана література і додаткові джерела інформації

  1. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. та інші. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (початкова школа). - К.: Видавництво «Алатон», 2016. – 232 с.
  2. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. та інші. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (основна і старша школа). - К.: Видавництво «Алатон», 2016. – 376 с.
  3. Інформаційно-освітній сайт «Взрослеем вместе!» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.sexualeducation.org.ua/ .
  4. Публікації МБФ «Міжнародний Альянс з ВІЛ/СНІД в Україні» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.aidsalliance.org.ua/cgi-bin/index.cgi?url=/ua/library/index.htm .
  5. Інформаційно-освітні матеріали (ІОМ) з питань ВІЛ/СНІДу [Електронний ресурс] . – Режим доступу: http://www.aidsfiles.net.ua/ .
  6. Бібліотека Всеукраїнської Мережі ЛЖВ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.network.org.ua/books/library-method/ .

Портал превентивної освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://autta.org.ua/ .

Переглядів: 807 | Додав: Admin | Рейтинг: 3.7/3
Всього коментарів: 0
Календар
«  Серпень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
ПОГОДА
КАРТА ВІДВІДУВАНЬ
НМЛ основ здоров'я, безпеки життєдіяльності та охорони праці
Copyright MyCorp © 2017
Зробити безкоштовний сайт з uCoz